learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

۳۰ نکته برای تقویت مهارت نوشتن (writing) در زبان انگلیسی


در میان چهار مهارت زبان انگلیسی، مهارت نوشتن مهارتی است که نه تنها در کشور ما به اندازه دیگر مهارت‎ها به آن توجه نمی‎شود بلکه بیشتر افرادی که در زمینه آموزش زبان انگلیسی فعالیت دارند نیز تخصص لازم را چه در مبحث راهنمایی فراگیران و چه آموزش آن‌ها ندارند. در بخش اول این مطلب که شامل 30 نکته است سعی بر آن شده که از تجربه افرادی که انگلیسی را به عنوان زبان دوم (ESL) یا زبان خارجه (EFL) فرا گرفته‎اند استفاده کنیم و از موارد قابل توجهی که در طول مدت یادگیری برای تقویت مهارت نوشتن آن‌ها مفید بوده بهره‎مند شویم.
۱- به علائم نقطه گذاری توجه کنید، به خصوص به «ویرگول» و «نقطه» چرا که این دو علامت جریان فکری شما را تنظیم و به آن جهت می‎دهند؛ کابرد نا بجای آنها حتی با وجود کلمات صحیح و مشخص، متن‎تان را از حالت استاندارد خارج می‎کند.
۲- از وب‌سایت‎های کمک آموزشی مانند NaNoWriMo استفاده کنید. این وب‌سایت شما را مجبور به نوشتن داستان‎های بلند در حد ۵۰۰۰۰ واژه در ماه می‎کند.
۳- سعی کنید هنگام نوشتن از ویرایش و تصحیح خود دست بکشید. نوشتن و ویرایش متن، دو فرایند مجزا هستند که هر کدام از نیمکره‌ی مخصوص بخود در مغز استفاده می‌کند، و سعی در انجام همزمان هر دو نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. برای این کار کمی زمان کنار بگذارید.
۴- حداقل روزی ۳۰ دقیقه را به نوشتن بپردازید. در کوتاه مدت موجه تغییرات سبک نوشتاری خود خواهید شد. ایده های جدید هنگام نوشتن متن به سراغ شما می‌آیند نه هنگامی که گوشه‌ای نشسته و تنها به فکر نوشتن باشید.
۵- قوانین صحیح نوشتن را اول از همه فرا بگیرید، سپس به دنبال راه‌های شکستن این قوانین باشید. در این صورت با نحوه نوشتن متون مختلف آشنا می‌شوید.
۶- اگر به سبک نویسندگی خاصی علاقه دارید، مثلاً رمان‌نویس یا روزنامه‌نگار محبوب‌تان، آثار آن‌ها را عیناً کپی برداری کرده و بنویسید. با این کار به تدریج سبک نوشتاری دلخواه‌تان را به دست می‌آورید.
۷- قبل از نویسندگی، خواننده خوبی باشید. با دقت کافی هنگام خواندن می‌توانید بعضی تکنیک‌های نوشتن را متوجه شوید.
۸- برنامه‌هایی که خطاهای هجی کلمات را تصحیح می‌کنند، ابزار مفیدی برای کار هستند اما نباید برای همه اشتباهات موجود به آن‌ها تکیه کرد. بدون توجه به میزان متنی که می‌نویسید، همیشه آن را بخوانید و خودتان هم به دنبال اشتباهات احتمالی باشید.
۹- هیچ‌گاه از این‌که متن شما مورد انتقاد خواننده قرار بگیرد نترسید و در هر فرصتی آن را در اختیار افراد قرار دهید. حتی اگر نقدی که به نوشته شما می‌شود سخت‌گیرانه یا فکر می‌کنید اشتباه است، ناراحت نشوید بلکه از فرد یا افرادی که وقت‌شان را صرف خواندن و نظر دادن در مورد آن کرده‌اند تشکر کنید.
۱۰- از فرهنگ واژه Thesaurus همیشه استفاده کنید. بهتر است نسخه نرم‌افزاری آن را فراهم کنید تا با کلیک روی کلمه خود بهترین گزینه را انتخاب و جایگزین کنید.
در ادامه بخش اول نکات کاربردی برای تقویت مهارت نوشتن در انگلیسی، گروه گراف ۱۰ نکته دیگر را برایتان آماده کرده است که از ویژگی‌های آنها می‌توان به نحوه استفاده از گوگل برای آشنایی با کاربرد واژه‌ی جدید در جمله اشاره کرد.
این ۱۰ نکته شامل موارد زیر می شوند:
۱۱- پس از ویرایش متن خود، آن را با صدای بلند بخوانید. ساختارهای عجیب و غریب و خطاهایی که از قلم افتاده‌اند هنگام بلند خواندن خود را نشان می دهند.
۱۲- از لفاظی بپرهیزید؛ هیچگاه کیفیت را فدای کمیت نکنید. جمله را می‌توان بدون کلمات غیر ضروری هم نوشت مانند پاراگرافی بدون جملات غیر ضروری یا تابلویی بدون ترسیم خطوط اضافی و یا حتی دستگاهی بدون قطعات بلِا استفاده.
۱۳- از کلمات جدیدی که یاد می‌گیرید استفاده کنید و گوگل را هم فراموش نکنید. به طور مثال اگر نحوه استفاده از واژه‌ “Hurricane” را نمی‌دانید، کافیست طبق دستور زیرعمل کنید:
find word زبان انگلیسی
۱۴- اگر نوشته‌های خود را تایپ می‌کنید، سایز متن را تا حد لازم، مثلا ۲۶ یا ۲۵، بزرگ کنید. هرچه نوشته کوچک‌تر باشد درصد خطای دید بیشتر می‌شود.
۱۵- همواره نوشته‌ی خود را با محدودیت همراه کنید. به طور مثال پس از انتخاب موضوع، سعی کنید تنها از ۵۰۰ واژه برای انتقال مفهوم متن خود استفاده کنید. این کار دامنه فکری شما را هنگام نوشتن محدودتر کرده و به شما امکان تمرکز بر نکات مهم‌تر در متن می‌کند. در عین حال در بیشتر آزمون‌ها با محدودیت واژه مواجه می‌شوید و این خود می‌تواند برایتان تمرین مفیدی باشد.
۱۶- هر چند وقت نوشته‌های قبلی خود را مرور کنید و ببینید آیا می‌توانید از ساختار‌های دیگری برای رساندن مفهوم مشابه استفاده کنید.
I saw an accident in the street today.
I witnessed a car crash as I was walking down the street.
۱۷- تا آنجا که امکان دارد صفات را از نوشته خود حذف کنید. این کار به شما کمک می‌کند توانایی خود را در کاربرد واقعی واژه‌ها بسنجید. به یاد داشته باشید صفات نقش ادویه را برای آشپز ایفا می کنند، پس زمانی از آنها استفاده کنید که می‌خواهید به متن خود رنگ و بو دهید.
Annoyed زبان انگلیسی
۱۸- اگر عجله ندارید ویرایش متن را حداقل یک یا دو روز به تعویق بیاندازید؛ در ساعات اولیه پس از نوشتن مغز شما هنوز شکل متن و واژه‌های بکار رفته را به شکل تصویر در خود ذخیره دارد.
۱۹- متون خود را با جملات کوتاه آغاز کنید چرا که نیازی به داشتن مقدمه سنگین ندارید. این وظیفه جملات حامی (supportive sentences) می‌باشد. پس نگران نباشید
۲۰- تفاوت بین این سه واژه را متوجه شوید: I, Me, Myself.
۱۰ نکته‌ پایانی عبارتند از:
۲۱- هنگام نوشتن متون طولانی مانند رمان یا داستان بلند، اگر از نرم افزار ویراستار استفاده می کنید آن را غیرفعال کنید و فقط بنویسید. به چک‌نویس اولیه خود به دید قالبی پیچیده برای تصحیح نگاه کنید که می‌خواهید مدتی بعد گسترش دهید؛ پس به واژه‌ها فرصت جریان دهید.
۲۲- از عباراتی مانند: «در این برهه‌ی زمانی» یا «به صورت روزانه» که در نوشتن متون مختلف نمی‌توان از آنها استفاده کرد بپرهیزید. این ساختارها بیشتر در گفتگو کاربرد دارند.
۲۳- تقریباً تمامی نسخه‌های ویندوز نرم افزاری برای خواندن متن دارند. از آنها استفاده کنید به صدای متن خود گوش دهید چرا که ممکن است چیزی را بشنوید که انتظارش را ندارید. مثلاً:
front me) به جای (from me
*این نکته مانند «بلند خواندن متن» است.
a-j زبان انگلیسی
۲۴- کتاب «ابزار نوشتن-۵۰ استراتژی برای همه نویسندگان» نوشته 
Roy Peter Clark را تهیه کنید یا از وبلاگ او که ۵۰ نکته کلیدی را به صورت فهرست بیان کرده است استفاده کنید. حتی می‌توانید به گروه آموزش مهارت نوشتن در همین وبلاگ ملحق شوید و برای خود معلم پیدا کنید.

۲۵- اگر داستان تخیلی می‌نویسید، بهتر است که طرح یا همان plot را از قبل مشخص کنید. این کار به افکار شما جهت داده و از پراکندگی آنها جلوگیری می کند.
۲۶- اگر چیزی را قبلاً نوشته‌اید (مقاله یا داستان) و مدتی از آن می‌گذرد، اکنون زمان ویرایش است. با ویرایش آنچه مدتی است ندیده‌اید، متوجه خواهید شد که میزان قابل توجهی از آن می تواند تغییر کند. دامنه لغات شما، ساختارهای دستوری‌تان و افکار شما رشد کرده‌اند، از آنها استفاده کنید.
۲۷- خودتان منتقد دیگران شوید! ساختارهایی را که مسلط هستید در نوشته‌های دیگران بررسی کنید. شاید چیز جدیدی یاد گرفتید.
۲۸- به دو دلیل متن را بخوانید:
قالب و ساختار
محتوا
hemingway زبان انگلیسی
۲۹- برای جذاب کردن متن خود، از تکنیک تعلیق استفاده کنید. بدین معنا که هیچگاه همان اول اصل مطلب را عنوان نکنید.
۳۰- با کلمات بازی کنید حتی اگر نوشته شما لحن جدی دارد. از واژه‌هایی استفاده کنید که نویسندگان عادی آنها را به کار نمی‌برند اما خوانندگان عادی آنها را فهمیده و لذت می‌برند.

با رعایت نکات فوق می توان تا حدودی به تقویت مهارت های نوشتاری زبان انگلیسی نزدیک شد. 


منبع : http://payampersa.net

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.