learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

چگونه لغات انگلیسی که سخت حفظ می‌شوند را حفظ کنیم؟

روش اول: شکلی که به محض شنیدن آن لغت به ذهنتان خطور می‌کند را رسم کنید!

دقت کنید: مثلاً من با این کلمه Stimulus که کلمه بسیار مهمی هم بود و در چند درس از درس‌های این ترم تکرار شده بود مشکل داشتم! هر کاری می‌کردم در ذهنم نمی‌رفت که این کلمه یعنی «عامل محرکه/تحریک کننده» تا اینکه بالاخره مجبور شدم نقاشی یک پارچه قرمز که گاوبازها جلو گاو می‌گیرند را رسم کنم تا در ذهنم بماند:


خواهش می‌کنم به نقاشی‌ام نخندید!! اصلاً نکته‌اش همین است! ذهن ماها لغات را با یک اتفاق به ذهن می‌سپارد. همین که شما این نقاشی را ببینید و بخندید، همین خنده باعث می‌شود این نقاشی و بالطبع کلمه Stimulus در ذهنتان باقی بماند.

یا مثلاً کلمه Ladder به معنی نردبان، چند بار در امتحانات آمده بود و من در ذهنم نمی‌رفت! یک برگه کوچک (از این برگه‌های یادداشت) برداشتم و در عرض دو سه دقیقه برایش یک نقاشی کشیدم! حالا تا عمر دارم احتمالاً در ذهنم خواهد ماند:


روش دیگر: با کلمات، شکل بسازید!

نمی‌دانم شما هم بچه که بودید، یکی از بازی‌هایتان ساختن شکل با اسم همدیگر بود؟ مثلاً احتمالاً با اسم من یعنی «حمید» یک موش یا جوجه تیغی می‌کشیدید؟ هان؟


حالا همین ترفند را برای کلمات انگلیسی به کار ببرید!


مثلاً من زیر همان نقاشی نردبان، کلمه Ladder را اینطور نوشته‌ام که حسابی در ذهنم بماند:


 

روش دیگر: از Picture Dictionary استفاده کنید

دیکشنری‌های رایگان زیادی هستند که علاوه بر ترجمه لغت، به موتورهای جستجو مثل گوگل متصل می‌شوند و یک عکس مرتبط با آن‌را نشان می‌دهند. مثل دیکشنری‌ای که من استفاده می‌کنم و Picture Dictionary آن‌را بالای بالا آورده‌ام که همان ابتدا یک عکس از لغت ببینم:


البته ناگفته نماند که در کمال تعجب، گوگل با این همه ادعا هنوز نتوانسته کاری کند که وقتی یک کلمه را در بخش عکس آن جستجو می‌کنی، حداقل اولین نتیجه، مرتبط‌ترین عکس با آن کلمه باشد و یک روشی برای امثال این دیکشنری در نظر بگیرد که اولین نتیجه را به کاربر نشان بدهند. بنابراین در کمال تعجب در سال ۲۰۱۵ وقتی کلمه‌ای را جستجو می‌کنی، می‌بینی یک عکس کاملاً بی‌ربط به تو نشان می‌دهد! بنابراین مثلاً در دیکشنری من یک لینک با عنوان Another Image زیر عکس می‌بینی که با کلیک روی آن می‌توانی عکس دیگری که فکر می‌کنی مرتبط است را انتخاب کنی که نرم‌افزار از این پس آن‌را به تو نشان بدهد!


(این هم یکی از پیشنهادات ما به گوگلی‌ها که مفتی مفتی در اختیارشان قرار می‌دهیم: روی این ایده که اولین عکس، مرتبطترین و مشخص‌کننده‌ی معنی آن لغت باشد و به نوعی بشود به عنوان Picture Dictionary از آن کمک گرفت کار کنید...)


روش دیگر: در مورد آن لغت یک مطلب هر چند کوتاه بنویسید

یکی دیگر از شیوه‌ها این است که اگر می‌خواهید آن لغت در ذهنتان بماند در موردش یک چیزی بنویسید. 


مثلاً همان ضرب المثل عجیب و زیبا و خارق العاده را ببین که خواسته‌ام برای همیشه در ذهنم بماند: If you got a frog to swallow, don't look at it too long


(هر چند خودم چند سال پیش در یک مطلب [که الان هر چقدر گشتم پیدایش نکردم] در مورد این قضیه که «وقتی مجبور به انجام کاری هستید، دیگر خیلی به آن فکر نکنید» صحبت کرده بودم  و در آینده هم صحبت خواهم کرد، اما این ضرب المثل در یک جمله کل حرف‌های من را زده: اگر مجبورتان کردند که یک قورباغه را قورت بدهید، خیلی به آن نگاه نکنید!... آفرین به این ضرب المثل! یک دنیاست!)


پس، توئیت کردن یا یک پست کوتاه در وبلاگ نوشتن، کمک زیادی به حفظ آن لغت می‌کند.


روش دیگر: در موبایل خود یادداشت کنید و هر وقت بیکار شدید، آن‌ها را مرور کنید.

ما چقدر فرصت‌هایی داریم که می‌توانیم از آن‌ها عالی استفاده کنیم! مثلاً فرض کنید در اتوبوس یا مترو هستید یا در صف دکتر و... خوب، اگر لغات و عباراتی که دوست دارید در ذهن داشته باشید را جایی یادداشت کرده باشید، بهترین فرصت برای مرور آن‌ها همین جاهاست...


روش دیگر: به عنوان یک Sticky Note روی دیوارتان بچسبانید.

این روش را قبلاً در مطلب «چگونه از طریق تماشای فیلم، زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟» توضیح داده بودم و ارجاع می‌دهم به همان مطلب...


روش دیگر: در مورد آن کلمه یک کلیپ ویدئویی ببینید!

این روش را هم در مطلب «یادگیری آسان و همیشگی اصطلاحات انگلیسی با مجموعه BBC Learning Idioms with The Teacher» توضیح داده بودم.


کافی‌ست در آپارات یا اگر شد یوتیوب آن کلمه را با کلمه Animation یا definition جستجو کنید تا یک انیمیشن یا کلیپ در مورد آن کلمه پیدا شود. دیدن آن کلیپ بهترین راه برای حفظ کردن آن لغت خواهد بود.


روشهای فوق می توانیم به سوال چه جوری لغات انگلیسی حفظ کنیم؟ پاسخ دهیم ؟

منبع : aftab.cc

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.