learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

کتاب Super Minds 2

هوش زبانی چیست؟

هوش کلامی (زبانی) یکی از ۹ هوش انسانی است که به فرد توانایی استفاده از زبان در صحبت کردن، خواندن و نوشتن را می بخشد. افرادی که هوش زبانی قوی دارند قادرند تا پیوسته از ذخایر وسیع کلمات خود بهره برده و با زیباسازی خلاقانه منحصر به فردی آن ها را در قالب جملاتی زیبا به سخن یا نوشته درآورند. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در دوره طلایی ۳ تا ۶ سال به کمک روش هایی که موجب شکوفایی هوش زبانی می گردد، مفیدتر از سایر سنین و روش ها می باشد.

ضرورت رشد هوش زبانی در سنین کودکی

۳ تا ۶ سال اول زندگی، زمانی که مغز در حال توسعه و بلوغ است، دوره طلایی و در عین حال فشرده ای برای کسب مهارت های کلامی (زبانی) است. این دوران که به دوره حیاتی ارتقاء مهارت کلامی (زبانی) در کودکان تعبیر شده، مغز مانند اسفنجی پر ظرفیت شروع به جذب مهارت های زبان می کند. اگر این دوره های طلایی بدون قرار گرفتن در معرض زبان طی شود، یادگیری بعدی آن سخت تر خواهد بود.

مقایسه توانایی یادگیری زبان در کودکی و بزرگسالی

کودکان قادرند همزمان دو تا ۵ زبان را به سرعت دریافت کنند. آنها بر خلاف نوجوانان و بزرگسالان، انگیزه درونی برای یادگیری ناگاهانه زبان انگلیسی یا زبان دوم را دارند. آنها بدون نیاز به اجبار یا الزام توانایی تقلید تلفظ و کار کردن بر روی قوانین سخن گفتن را دارند. در واقع کودکان هیچ تصوری از دشواری یادگیری صحبت به زبان انگلیسی ندارند تا به زمانی که این تصور توسط بزرگسالان برای آن ها ایجاد شود.

استفاده از کتابهای آموزش زبان انگلیسی مناسب کودکان مانند کتاب های سوپرمایند مفید خواهد بود. اولین جلد این کتاب ها کتاب Super Minds 2 و کتاب Super Minds 3 است که می تواند برای سطوح اولیه کودکان مفید باشد. 

اهمیت آموزش زبان انگلیسی به کودکان

اهمیت ذاتی زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی و کاربرد آن در مسافرت، مهاجرت و تجارت خارجی امری مشخص و غیر قابل انکار است. با این حال نباید از موفقیت افرادی که توانسته اند از زبان انگلیسی در تحصیل و کار خود در کشورهای دیگر و یا حتی در کشور خودشان استفاده کنند چشم پوشی کرد. در واقع، دانستن زبان انگلیسی در هر موقعیت اجتماعی و مالی یک برگ شانس بدون قیمت برای کودک خواهند بود.

اهمیت آموزش و یادگیری زبان انگلیسی در کودکی

• کودکان می توانند زبان انگلیسی را به طور غریزی یاد بگیرند همان طور که زبان مادری را یاد گرفته اند. کودکانی که زبان انگلیسی را به جای یادگیری آگاهانه- مانند نوجوانان و بزرگسالان- به طور غریزی و از طریق آموزش هوش زبانی کسب می کنند، علاوه بر تلفظ بهتر، به طور ناخودآگاه درک عمیق تری از ساختار زبان انگلیسی پیدا می کنند. 

• کودکان ظرفیت بسیار بالایی برای به یاد سپاری دارند. اگر یک آهنگ، شعر و یا حتی کلمه ای دلنشین و جذاب بشنوند، آن را به سرعت به یاد می سپارند - صرف نظر از این که به زبان مادریشان باشد یا زبان انگلیسی. دانش واژگان کودکان ممکن است با بزرگتر شدن تغییر کند، اما "درک" اینکه یک حرف اضافه یا حرف تعریف در یک جمله یا عبارت نیاز است استفاده شود یا نه دقیقا چیزی است که تنها در سن کودکی می تواند به طور ناخودآگاه در آن ها نهادینه شود. در بزرگسالی این توانایی باید به صورت آگاهانه و از طریق دروس آموزشی و تمرین بسیار کسب گردد. 

 بر اساس آخرین تحقیقات زبان شناسی و روان شناسی، کودکان سن ۳ تا ۶ سال اساسا برای یادگیری زبان "برنامه ریزی شده" هستند. به این معنا که حتی اگر در معرض چندین زبان متفاوت قرار بگیرند مراکز مجزایی برای هر کدام از آن ها در مغز تشکیل می دهند. این مراکز زبانی در سنین بالاتر بسته می شوند! 

• کودکان همچنین دارای مهارت بالایی در تغییر زبان خود هستند. آن ها می توانند تفاوت زبان ها را پس از مدتی کوتاه درک کرده و برای ارتباط با هر فرد زبان مخصوص به او را به کار ببرند. دقیقا نظیر آن چه که خانواده های دو زبانه در ایران مانند ترکی، کردی و ... تجربه کرده اند. 

• کودکان زمان بیشتری برای جا دادن برنامه زبان انگلیسی در برنامه های روزانه شان دارند. در واقع ذهن کودکان هنوز با توده ای از اطلاعات و تکالیف اجباری رو به رو نیست. برنامه های آموزشی زبان انگلیسی طراحی شده برای آن ها می تواند به شکل غیر مستقیم و با بازی همراه باشد در صورتی که توسط معلمان واجد شرایط و بر اساس روش مناسب آموزش داده شود. در این صورت استرس و فشار آموزش زبان برای آن ها معنایی ندارد.

• یادگیری زبان دوم باعث رشد عقلی و خرد کودک می شود. علاوه بر این کودکانی که فرصت یادگیری زبان دومی مانند زبان انگلیسی را در سنین کم دارند، در طی زندگی خود موفق به یادگیری زبان های دیگر با استفاده از همان استراتژیهای یادگیری زبان مادری و دوم می شوند. در نتیحه یادگیری زبان های سوم، چهارم یا حتی بیشتر آسان تر از یادگیری زبان دوم می شود.

مقایسه روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان در روش سنتی و روش VIP

روش آموزش انگلیسی VIP

ویژگی های روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان به کمک روش تقویت هوش زبانی عبارتند از:

  • شیوه کاملا غیر مستقیم تدریس زبان انگلیسی به نحوی که کودک تنها با تقویت هوش زبانی آموزش می‌بیند و متوجه حضورش در کلاس انگلیسی نمی‌شود.
  • شیوه تدریس جذاب زبان انگلیسی همراه با بازی، فعالیت‌های پرتحرک شاد و اتفاقات غیرمنتظره لحظه‌ای به نحوی که کودک به طور ناخودآگاه شده درگیر یادگیری زبان انگلیسی شده و اشتیاق بالایی برای یادگیری و ادامه فعالیت آموزشی نشان می دهد.
  • شاد بودن، جدید بودن و جذابیت فوق العاده فعالیت های کلاسی برای کودکان در هر لحظه از آموزش که داشتن ساعات تفریح در بین ساعات آموزشی را حذف می کند.
  • مشارکت صد در صد مدرس زبان در تمام فعالیت های کلاسی همراه با کودکان و داشتن ارتباط بسیار نزدیک با آن ها که منجر به شکل‌گیری رابطه هم بازی بودن بین آن ها می‌شود.
  • تمرکز عمده روش آموزشی بر پرورش و تقویت مکالمه و شنیدار به عنوان دو توانایی اولیه و اصلی هر انسان در شروع آموزش زبان دوم همانند آنچه در زبان مادری رخ داده است.

روش های متداول آموزش انگلیسی

ویژگی های روش های سنتی آموزش انگلیسی به کودکان عبارتند از:

  • شیوه مستقیم و قدیمی تدریس زبان انگلیسی به نحوی که فعالیت‌های تکرارشونده آموزشی برای کودک کسل‌کننده شده و او را متوجه حضورش در کلاس انگلیسی می کند.
  • شیوه تدریس قدیمی زبان انگلیسی با استفاده از کتاب‌های آموزشی، نقاشی کردن، فیلم دیدن، فعالیت‌های هنری و ... که پس از مدتی برای کودک یکنواخت شده و باعث منحرف شدن تمرکز یادگیری او از آموزش در حین انجام این فعالیت‌ها می شود.
  • کسل کننده بودن روش های سنتی آموزش زبان انگلیسی که نیاز به داشتن ساعات تفریح و استراحت برای کودک را به منظور ادامه آموزش الزامی می کند.
  • مشارکت ضعیف مدرس زبان در روش سنتی موجب عدم ایجاد ارتباط صحیح مدرس و کودک در فرایند آموزش زبان می شود و در نتیجه موارد آموزش داده شده فراموش می شود.
  • تمرکز شیوه آموزش بر هر چهار توانایی های مکالمه، شنیدار، نوشتن و خواندن که مانع از یادگیری زبان به طور طبیعی شده و لطمه جدی به زیربنای یادگیری کودک وارد خواهد کرد.

منبع : http://vipenglishlanguage.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.