learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

چطور خوب و روان انگلیسی صحبت کنیم

با صدای بلند صحبت کنید

مقالات مختلف را بلند بخوانید. روزنامه ،بلاگ یا مجلاتی که معمولاً مطالعه می‌کنید منابع محتوایی خوبی هستند که شما می توانید آن‌ها را بلند بخوانید. حتی ممکن است این محتوا زبان انگلیسی ،فیلم‌نامه شوی تلویزیونی محبوبت باشد. خلاصه ،هر چیزی که برایتان لذت‌بخش است را با صدای بلند بخوانید!

یک ایده‌ ی خوب دیگر این است که از گفتگوها، ارتباطات کاری و شغل خودتان شروع به ضبط پادکست ها یا ویدیوهای صوتی زبان انگلیسی روی گوشی همراه خود کنید یا وقتی در خانه تنها هستید ( یعنی موقع انجام کارهای روزانه یا هنگام دوش گرفتن) حتی می توانید با خودتان صحبت کنید.نیازی نیست جمله‌های پیچیده بسازید ،جمله‌های ساده و کوتاه و درست زبان انگلیسی خیلی اثربخش است.

آوازهای انگلیسی بخوانید

از عبارت‌هایی که شروع‌کننده جمله هستند مثل ” From my point of view ” یا ” Off the top of my head ” یک لیست فراهم کنید و از آن‌ها موقع شروع کردن صحبت با صدای بلند یا مکالمه انگلیسی استفاده کنید.

هر چه بیشتر حرف زدن زبان انگلیسی خودتان را بشنوید، دهانتان به جمله‌بندی کلمات زبان انگلیسی و ساختار زبان انگلیسی بیشتر عادت می‌کند. اصلاً نگران تلفظ انگلیسی‌ تان نباشید. بالاخره به مرور تلفظ شما بیشتر شبیه به تلفظ زبان انگلیسی‌ native می‌شود. حتی اگر احساس کردید که به طور واضح مطلبی را نمی‌فهمید یا اشتباه متوجه می‌شوید، مشکلی نیست، این روند عادی می باشد.

سایه برداری

سایه برداری تکنیکی است که شما به تک گویی‌ها ،کتاب‌های صوتی، نمایش های رادیویی، مکالمه‌های انگلیسی یا هر چیز دیگری از این قبیل گوش کرده و بعد به درستی تکرار می‌کنید. فقط مطمئناً مطلبی متناسب با سطح خود یا کمی دشوارتر از آن را انتخاب کنید. مهم این است که موضوعی نسبتاً آسان برای تمرین زبان انگلیسی داشته باشید.

بهترین روش بعدی برای بهتر کردن تلفظ صحیح مدل‌سازی از روی یک انگلیسی‌ زبان native است چرا که این امر به گوش شما کمک می‌کند تا چگونگی تلفظ کلمات ( همچنین ریتم و تن عباراتی که گفته می‌شود ) و چگونگی تبدیل حدس‌ها به کلمات انگلیسی را با دقت بشنوید. به چیزهای کوچکی مثل تعداد مکث‌ها و طول مکالمه با دقت توجه کنید چون می توانید از آنچه می‌شنوید تقلید کرده و سپس به درستی تکرارش کنید.

این نه تنها ماهیچه‌های دهان شما را در جهت روش درست ” آموزش” می‌دهد بلکه باعث می‌شود گوش شما به روش صحبت یک ” native speakers ” عادت داشته باشد. حرف زدن انگلیسی شما از طریق گوش دادن صحیح روان تر می‌شود.

Listening

  1. بهتر شدن مهارت‌های شنیدن باعث بهتر شدن مهارت حرف زدن شما (اسپیکینگ) می‌شود. تا آنجا که می‌شود بسیاری از موضوعات زبان انگلیسی را گوش کنید، پادکست ها ( مثل ESL Aloud یا BBC’s ۶ Minute English) و به نوار آوازها ( شعرها را حفظ کنید ) و مکالمات روی YouTube گوش کنید.
  2. تماشای فیلم‌ها، مصاحبه‌ها،گفتگوهای کوتاه TED و سریال های تلویزیونی ( همیشه به زبان‌های native صحبت می‌کنند) بدون زیرنویس هم می‌تواند موثر باشد. در ابتدا، خیلی از کلمه‌ها به نظرتان نا آشنا می‌رسد و لهجه native افراد ممکن است کاملاً برایتان نامفهوم باشد.
  3. وابسته به نژادهای مختلف، لهجه‌های بسیار مختلفی وجود دارد. برای مثال لهجه‌ی آمریکایی ، انگلیسی ، تگزاسی ، نیویورکی یا استرالیایی باهم متفاوت‌اند. اگر متوجه یک  کلمه هم نشدی نگران نباشید و صبر کنید، اول لهجه مورد علاقه‌ اتان را انتخاب کنید و نسبت به انتخابتان ( American English یا British English ) یکی از آن‌ها استفاده کنید نه ترکیبی از آن ها را !

هر چقدر بیش تر گوش کنید، بیشتر می توانید لهجه‌های مختلف را بفهمید و حتی همزمان بیانات جدیدی را یاد بگیرید.

چند نکته مهم

  • سعی کنید آنچه را که از زبان انگلیسی می‌شنوید را صرفا ترجمه نکنید ؛صرفاً معنی آنچه گوش می‌دهید را درک کنید.
  • برای دستیابی به روش گوش دادن، چشم‌هایتان را ببندید و حس شنوایی‌اتان را تقویت کنید. صداها را درست شبیه آن می‌شنوید تکرار کنید. می توانید با کلمات کوچک شروع کنید و کم‌کم به عبارت‌ها برسید این تمرین اعتماد به نفست را هم بالا می‌برد.
  • مطلبی را گوش بدهید و سپس صحبت خودتان را در مورد آن مطلب را ضبط کن.

در این روش، با مقایسه کردن هر دو تلفظ نقطه‌ ضعف‌هایتان را نشان می‌دهد.

بهتر کردن مهارت‌های معرفی و سخنرانی

هر چند این روش مستقیماً به زبان مربوط نمی‌شود ولی باعث بهتر شدن مهارت‌های سخنرانی و صحبت کردنشما به زبان انگلیسی می‌شود.اگر بتوانید به طور واضح و موثر خود را به زبان انگلیسی معرفی کنی در واقع اعتمادبه‌ نفس لازم برای صحبت کردن زبان انگلیسی را به حرکت انداخته‌ای. ممکن است زبان انگلیسی را در سطح عالی بلد باشید اما بدون اعتمادبه‌نفس و توانایی حرف زدن آزادانه با دیگران، تمامی دانش شما به هدر خواهد رفت. همچنین هماهنگی مهارت‌های سخنرانی‌تان مطابق با انتظارات مخاطبانتان بالأخره از شما یک سخنور خوش‌سخن می‌سازد.

کارهایی که باعث بهتر شدن مهارت‌های سخنرانی می‌شود:

  • انرژی هیجان را به اشتیاق تبدیل کن

قبل از سخنرانی و معرفی با یک نفس عمیق اکسیژن را به مغزتان برسانید، کمی موسیقی گوش بدهید یا مقداری یوگا کنید.هر چیزی که باعث ریلکس شدن شما شده و فکرهای منفی و عصبانیت را از شما دور می‌کند را انجام دهید. اگر عصبانی و هیجان‌زده هستید، طبعاً سریع تر از حد نرمال انگلیسی صحبت می‌کنید که شاید موجب عدم درک مخاطبانتان شود.

  • به کار بردن روش‌های تجسم فکری مثبت

اگر بتوانیر موفقیت کاری که انجام می‌دهید را تجسم کنید، شانس موفقیت را نهایتاً دریافت می‌کند!

  • ترس را از خودت دور کن

هیچ کس به شما نمی‌خندد. در عوض آن‌ها متوجه می‌شوند که شما چقدر فشار روانی دارید.

  • لبخند

 در کنار نشان دادن اشتیاق و اعتماد به‌ نفس به جمعیت ،پژوهش‌ها نشان می‌دهند که لبخند تولید اندروفین را افزایش می‌دهد.

  • اجتناب از مکث

 وقتی شما میزبان یک وبینار یا سخنرانی هستید مکث‌ها اجتناب‌ناپذیرند. می توانید بجای پر کردن فضای مکث با صداهایی مثل “ermmm”, “uhhhh…” محیط را کندتر نمایید. در عوض از مکث‌ها برای تاکید بروی نکات کلیدی استفاده کنید. به این ترتیب گفتگوی شما محاوره‌ای تر خواهد شد. یا می توانید قبل از گفته خود در مورد چیزی نظری بدهید  (مثلاً ” این پرسش سختی است “).

  • به روش تلفظ خود توجه کنید

 حرف زدن به سبکی که برای مخاطب شما کاملاً قابل‌فهم باشد به افراد کمک می‌کند با آنچه می‌گویید بیشتر ارتباط گرفته و با شما بیشتر همفکری نمایند.

  • متوجه باشید که ممکن تمام پاسخ‌ها را ندانید

 اعتراف به اینکه در مورد مطلب مشخصی حتی چیز کمی نمی‌دانید باعث ضعف شما نمی‌شود؛ بلکه شما را پخته‌ تر کرده و باعث افزایش اعتبارتان می‌شود.

 

Native

اگر کسی را می شناسید که زبان انگلیسی را روان صحبت می‌کند، از آن‌ها بخواهید به انگلیسی با شما حرف بزنند، بدین ترتیب می توانید مهارت‌های اسپیکینگ را تمرین کنید. اگر کسی ندارید که به شما کمک کند، می توانی دوستان انگلیسی‌ زبان پیدا کنید (مثلاً از طریق رسانه‌های اجتماعی) یا با افرادی که زبان انگلیسی یاد می‌گیرند به تبادل‌نظر بپردازید. علاوه بر این ، اگر می‌خواهید انگلیسی را مانند یک انگلیسی‌ زبان Native صحبت کنید ، اطرافتان را با انگلیسی‌ زبان‌ها احاطه کنید. داشتن دوستان زبانی هم در بالا رفتن اعتماد به‌ نفس موثر است، اگر چه مهم است که مهارت‌های دوست زبانی شما از شما بهتر باشد.

چند نکته‌ی کاربردی دیگر:

  1. وقتی نیاز به زمان بیشتر برای فکر کردن داشتید از عباراتی همچون  (” I suppose” …,” I guess”…) برای خود استفاده کنید تا فکر کنید چطور چالش را در آن زمان توضیح دهید یا از کلمات و عبارت‌های دیگری که می دانید استفاده کنید.
  2. به خودتان زیاد فشار وارد نکنید و سخت نگیرید. اجازه دهید ذهنتتن جریان داشته باشد.
  3. سعی کنید سرعت حرف زدنتان (اسپیکنگ) را بدون فشار بروی خودتان بالا ببریید ، و تا آنجا که ممکن است یک روند بی مکث و بدون سردرگمی را داشته باشیید.
  4. در ابتدا به آسان‌ترین قسمت پرسش ، پاسخ دهید. برای مثال، اگر از شما پرسیدند ” چگونه و کی این توله سگ قشنگ را پیدا کردی؟” با آسان‌ترین قسمت پرسش شروع کنید (” کی ” یا ” چطور”) و لزوماً ترتیبش مهم نیست. بعداً جزییات بیشتری ارائه دهید.
  5. به طور معلوم پایان صحبت را مشخص کنید چه با کمک تماس چشم ، زبان بدن یا استفاده از عبارت‌های سوالی (tag questions) مثل (“…isn’t it?).

  6. اگر با مشکلات مواجه شدید

شاید در مسیر پاسخگویی به سوال  چطور خوب و روان انگلیسی صحبت کنیم  با مشکل مواجه شوید، که واقعاً باعث شود شما از منطقه‌ی امن و راحت خارج‌شده و پتانسیل واقعی‌اتان را بیابید. وقتی که فکر می‌کنید تمرینات موثر نبوده و بیهوده هستند. خیلی زود با مشکل مواجه می‌شوید و متوجه می‌شوید که در واقع صحبت کردن به زبان انگلیسی وارد مرحله جدیدی شده است.

به یاد داشته باشید که اشتباهات هم قسمتی از فرآیند یادگیری و شاید مهم‌ترین آن هستند. هدف شما کاملاً مشخص است. می‌دانید که می‌خواهید به کجا بروید. بنابراین اجازه ندهید هیچ‌چیز بین شما و دستیابی به رویاهایتان قرار بگیرد. در طول مسیر با افرادی برخورد می‌کنید که می‌خواهند و آماده‌اند که به شما کمک کنند؛به تو ثابت کنند که تو می توانی به هدفتان برسید !


منبع : https://oteacher.org

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.