learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

learningenglish123

آموزش تخصصی زبان انگلیسی

کتاب آیلتس آکسفورد

رموز موفقیت در IELTS
 
مدیریت زمان اولین و مهمترین رمز موفقیت در ایلتس است و دومیش آشنائی و با مهارتها و تکنیک های پاسخگویی به سوالات...البته این به معنی بی اهمیت بودن یا کم اهمیت بودن دانش زبان انگلیسی شما نیست..اما تو آزمون جنرال نقش دو مورد اول پررنگتر از سومیه....اما منظور از مدیریت زمان چیه؟ یعنی در پاسخگوئی به سوالات ازمون برای زمان باید قائل به اهمیت خاصی شد . همه ما تو زندگیمون لااقل یه بار کنکور دادیم پس دیگه حرف زدن راجع به اهمیت زمان تکرار واضحاته.به نظر من۵۰ درصد امتحان مدیریت زمانه.۳۵ درصد مهارت ها و ۱۵ درصد زبان و ممکنه نظر شما راجع به درصد اهمیت زمان غیر این باشه اما مطمئنم که نمیشه منکر اون شد. با یه حساب سر انگشتی میشه فهمید که برای هر سوالی چقدر فرصت داریم. من وقت تمرین همیشه کمتر به خوم زمان میدم تا یه جوری با بازسازی شرایط امتحان با زمان کمتر خودم رو تو استرس امتحان قرار بدهم.

توی امتحان
Listening چون سوالات امتحان به ترتیب شنیده میشود لذا اجبارا به پاسخگویی به سوالات هم به ترتیب انجام می شود اما در سوالات بخش Reading ترتیب جوابگوی به سوالات سلیقه ای و در اختیار افراده...بخصوص در امتحان ریدینگ اکادمیک که غالبا ترتیب متون سختی و آسونی انها را تعیین نمی کنه ( تو ایلتس جنرال باز میشه تا حدودی روی این نکته تکیه کرد که متون اولیه اسانتر و متون بعدی به ترتیب سخت تر یا بهتر بگم پیچیده تر می شوند و چون تمام سوالات به میزان یکسانی در نمره نهایی شما موثرند فرقی نداره که شما سوال اسان را جواب دهید یا سوال سخت رو معقول اونه که همیشه راهی رو دنبال کنید که تعداد سوال درست بیشتری رو در زمان معینتون جواب بدهید. 
همونطور که می دانید در امتحانات General،Academic در بخش سنجش مهارت Reading سه قسمت شامل 40 سوال وجود دارد که در عرض 60 دقیقه باید به اون پاسخ بدهید و هیچ وقت اضافه ای برای انتقال پاسخ ها از برگه سوالات به پاسخنامه در اختیار شما قرار داده نمی شود. مجموع متون و سوالات بین 2000 تا 2750 کلمه در تغییر است و عموما از بخش اول به سمت بخش سوم سوالات سخت تر می شود. قالب متون در امتحانات General به شکل یادداشت ، آگهی روزنامه، تبلیغات ، دستور العمل های کاربری، برنامه های رستورانها , سینماها و تئاتر ها ، ثبت نامهای دانشگاهی ، گشایش و یا استفاده از حسابهای بانکی ، مسایل مربوط به گواهی نامه های رانندگی و پاسپورت , برنامه جشنها و میهمانی ها ، برنامه های زمانبندی قطار و هواپیما و مسافرت ها، نشریه های آموزشی ، بروشور، کتاب آیلتس آکسفورد و مجلات و در امتحانات Academicمتون برگزیده ای از کتاب و مجلات و ژورنالهای علمی است که در سطح دانش عمومی افراد تحصیلکرده و بصورت غیر تخصصی نگاشته شده است تا برای همگان قابل فهم باشد. 

یک راه خوب  اینه که قبل از شروع به پاسخگویی به سوالات هر بخش امتحان مراحل زیر رو در نظر بگبربد

 
محدوده شماره سوالات هر بخش رو معلوم کنید یعنی مثلا Section 1 از سوال 10 – 1 ، Section 2 از سوال 25 – 11 ، Section3 از سوال 40 – 26 که اگر احتملا اشتباهی در وارد کردن جواب سوالات در پاسخنامه پیش آمد خیلی زود متوجه آن شوید.در هر بخش ممکنه انواع خاصی از سوالات مطرح بشه که شما بر حسب ارزیابی عملکرد هاتون در قبل از امتحانات نقاط قوت و ضعفتون را در پاسخگویی به سوالات بدونید که مثلا ممکنه تعداد اشتباهاتتون در TRUE ، FALSE ، NOTGIVEN ها بیشتر باشه و یا جواب دادن به این تیپ سوالات براتون سختتره اونها را برای بعد بگذارید . به نظر ردیف پاسخگویی به سوالات هر بخش اینجوریه که: 

اول انواع

· Multiple choice questions

· Completing a diagram

· Completing a flow chart

· Completing a table

· Completing notes

بعد از اون به ترتیب

· Completing a summary (with word bank)

· Completing sentences

· Completing a summary (no word bank)

بعد از اون به ترتیب

· Short answer questions

· Matching a bank of headings to identify paragraphs or parts of text

· Matching a bank of writers' views/claims/information with the writer

· Matching lists/phrases

· Classification questions

و در نهایت

· Identification of information in the text: “ Yes/no/not given questions or True/false/not given questions “

است.خیلی از اساتید معتقدند سر امتحان ساعت ثانیه شمار دار یا حتی کرونومتر همراهتون باشه اما من به شخصه فقط تو تمرین درمنزل چنین کاری میکنم و تو امتحان حتی ساعت مچی ام را در می اورم و می گذارم یه گوشه که گاهی یه نگاهی به اون بندازم

نمره بر مبنای ۹ باند امتیازی مجزا
Reading به چند قسمت تقسیم کرد و برای هر قسمت وزنی ( به لحاظ زمانی ) بسته به سخت تر شدن متون در نظر گرفت 
از نظر من Scan و Skim که مجموع این دو همون پیمایش یا Survey یا Overview متن جزو لاینفک خواندن است. خواندن از نظر من یک کاری شبیه حل مساله و یک عمل اکتیو است و شما در زمان امتحان با وقوف بر تکنیک های خواندن و نوع سوالات می توانید سرعت خودتون را در پاسخگویی صحیح به سوالات تا حدود زیادی بالا ببرید.این باید همیشه به خاطر داشت که وظیفه پاسخگویی به سوالات است نه درک همه متن بصورت دقیق و جزء به جزء و تنها در بعضی از مواقع اونهم در مورد قسمت های کوتاهی از متن ( در جوابگویی به سوالات خاصی مثل اونچه که در بالا ذکر شد ) نیاز به دقیق خواندن اون است.
Skim یعنی در یک دید کلی بفهمید که کل مطلب در چه موردی میخواد حرف بزنه و یعنی عنوان متن و زیر عنوان های هر بند در صورت وجود ، تیتر نمودارها و اشکال، دیاگرامها و جداول را بخوانید و هر مطلبی را که به طرز غیر متعارفی در متن نوشته شده را بررسی کنید تا بفهمید متن راجع به چه چیزی حرف میزنه. در این مرحله متن کلمه به کلمه نخوانید را با قلم با با انگشتتان دنبال نکنید یا زیر چیزی خط نکشید و فقط به دنبال دریافت یک ایده کلی از متن باشید. 

در مرحله بعد این کار بایستی جداسازی اطلاعات خاصی از متن را انجام بدهید که این یعنی Scan و برای این کار شما باد بدانید دنبال چی بگردید و اینکه اونها رو از کجا استخراج کنید. مثلا زمان وقوع چیزی یعنی یک تاریخ و مکان وقوع اون یعنی اسم یک محل یا انجام دهنده اون یعنی اسم یک شخص. برای انجام صحیح و دقیق این کار یاید چشماتون به سرعت در تمام متن از ابتدا تا انتها روی متن بچرخوانید و با یک مارکر یا مداد اطلاعاتی مثل اسمها که با حروف بزرگ ، برجسته و یا ایتالیک شروع می شوند و یا تاریخ که به عدد نوشته میشوند ( که تحت عنوان Key-Words شناخته می شوند) را معلوم کنید.در ضمن کلماتی مثل All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو مترادف های اونها رو اگر در متن دیدید معلومشون کنید.بعدا براتون توضیح میدم که این به چه درد میخوره.بازهم میگم یادتون باشه که این Underline کردن یا Marking اگر درست انجام بشه خیلی میتونه سرعتتون را در پاسخگویی به سوالات بالا ببره.این کار مثلا در مورد هر متن اکادمیک نباید از دو دقیقه بیشتر وقت بگیره. 

در مرحله بعدی و در پاسخگویی به بعضی سوالات لازم میشه یک مرحله

- Main idea 
- General idea 
- Topic 
- Subject of passage 
- Source of the passage 
- the idea that relates the sentences of the paragraph
- the opinion do the all sentences in a paragraph support
- the idea do the all sentences in a paragraph explain or discribe or best express
- Auther's general message
Skim اضافی انجام داد و با خواندن یک متن
(Main idea - General idea - Topic) پیدا کرد.(Main idea - General idea - Topic) اون جمله ای است که در حقیقت دربرگیرنده ایده اصلی نویسنده ازبیان اون پاراگراف است و بقیه جمله ای اون پاراگراف برای شرح و بسط اون جمله به اون اضافه میشوند. این جمله در بیشتر مواقع ( یک اصل همیشگی نیست ) اولین یا دومین جمله پاراگراف است. پس اگر توانستید ایده کلی نویسنده رو تو همین یکی دو جمله اول پیدا کنید زیر اون هم خط بکشید. در ضمن باز در بیشتر مواقع آخرین جمله هرپاراگراف می تواند خلاصه ای از کل پاراگراف را در بر داشته باشه و علاوه بر اون مبین این باشد که در پاراگراف بعدی چی میخواد بیان بشه و بنابراین بایستی به اون هم توجه داشت. البته باید توجه کرد که به کار بستن توصیه های انجام شده نیاز به تمرین داره و کسب مهارت لازم در این کار نیاز به صرف وقت و تمرین روی متون مختلف داره. عبارات زیر همه به این ایده کلی بر میگرده. 

یک نکته اضافی هم باید بگم که در جواب دادن به سوالات Reading بایستی حتما رعایت بشه اونهم رعایت گرامر و نوشتن صحیح کلمات است و اینکه حروف اضافه و تعریف هم در شمارش لغات جزو لغت محسوب می شوند.خواندن دستور العمل و سوالات به صورت کلی (Survey سوالات و دستور العمل ها) 

در مرحله بعدی همین کار رو برای دستور العمل ها ی سوالات انجام بدهید. کلماتی مثل All ، Some٬ More٬ Most، Generally، But ، Although و مترادف های اونها و Wh -Word ها رو کاملا در نظر بگیرید وتوجه به ابنکه مثلا به شما گفته بنویسیدTRUE ، FALSE ، NOTGIVEN یا از اختصارات مثل T ، F ، NG استفاده شود یا اینکه جای خالی را در Gap filling ها را حداکثر با چند کلمه پر شود کاملا حیاتی هستند. 

Reader's Choice : A Reading Skills Textbook for Students of English As a Second Language (Paperback)

by 

· Publisher: University of Michigan Press (January 1, 1977)

· ISBN-10: 0472081004


3 - از این مرحله به بعد تلفیقی از تکنیک و دانش عمومی زبان گره گشای کار خواهد بود . اینکه من میگویم یک سواد کلی برای امتحان ایلتس کافی است رو باور کنید .... شما نیاید منبع لغت باشید یا گرامر رو بصورت تخصصی و به اندازه یک زبانشناس بدانید شما کافیه دامنه لغاتتون تا 3500تا 5500کلمه باشه ( به نظر من بین نمره ۵ تا 7 ) اما اگر منظورت از یک پک چیه چون هر کتابی مطالبی به شما یاد میده و آیلتس هم امتحانی نیست که شما بخوای تو یک ماه خودت را براش آماده کنی. مثلا شاید در حدود سال ۱۳۷۳ یعنی چیزی حدود ۱۴ سال قبل من از کتاب Readers' Choice چیزهایی یاد گرفتم که در امتحانات زیادی به دردم خورد و این کتاب از نظر من یک کتاب فوق العاده است ممکنه کتاب قدیمی باشه اما برای من ارزنده بوده ولی من اصلا این کتاب رو تو لیستم هم نیاوردم چون عمر کتاب ممکنه از سن خیلی از از خوانندگان مطالب این کتاب بیشتر باشه و دسترسی به اون غیر ممکن.Margaret E. Baudoin (Author)پاسخگویی به سوالات usage مناسب کلمات را ندونید این مشکل ساز میشه . جلوتر که رفتیم در این باره با هم بیشتر صحبت می کنبم. یکی از دوستان با ای میل ازمن پرسیده بود که چرا با Reading شروع کردی . در پاسخ به این دوست عزیز باد بگم من فکر می کنم که این بخش مهمترین بخش آیلتسه چون اگر شما بدونید چه چیزی رو چه جوری بخوانید وقتی یک کتاب اموزش Writing رو هم دست گرفتید نکات لازم رو میتوانید از اون استخراج کنید. بعلاوه میبینیم که در این اواخر بیشتر دوستان با بخش Reading امتحان مشکل داشتند. 

اگر یادتون باشه قبلا گفتم کلماتی مثل All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو مترادف های اونها رو اگر در متن دیدید معلومشون کنید . این کار دلیل خاصی داره که به مفهوم درک روابط در متن کمک می کنه . توجه به این مساله در روانی Writing و افزایش نمره انشای شما هم بسیار کارسازه چون به شما یاد میده چه جوری idea خودتون را بهم متصل کنید . یا اینکه درListening باشنیدن یکی از این کلمات ممکنه پی ببرید که گرچه گوینده چند تا مثال در اثبات چیزی آورده اما میخواد تو ابراز عقیده خودش با همه اونها مخالفت کنه بنابراین کاربرد این تکنیک هاست که نمره شما را بالا میبره نه درک کلمه به کلمه متون یا اونچه که میشنوید. 

روابط در متن رو میشه به سه دسته رابطه کلمات و عبارات با جمله،

رابطه جمله با پاراگراف

رابطه بین پاراگرافها

تقسیم کرد. این روابط رو از منظر دیگری که همون نوع اطلاعاتی هستند که به خوانندگان می دهند نیز میتوان تقسیم بندی نمود

نوع اول : اضافه کردن اطلاعات جدید

کلماتی مثل

کلمات بیان کننده رابطه علی و معلولی
همونطور که اغلب شما می دونید بخش


Listening حدود 30 دقیقه طول میکشه و چهار بخش داره و هر بخش 10 سوال و دو قسمت دارند.امتحان listening بین هر دو ماجول General Training و Academic مشترکه و به این صورت برگزار میشود که در بخش اول یک مکالمه بین دو نفر انجام میشه ( مثلا کسی به جایی زنگ میزنه ) و در بخش بعد یک monologue گفته میشه ( مثلا یک نفر شخص دیگری رو به یک جمع معرفی میکنه و بعد اون شخص به تنهایی جملاتی رو میگوید ) و دو گفتگوی بعدی سختتر و دانشگاهی تر میشه ( بخش سوم مکالمه بین 2 ، 3 یا چهار نفر است و بخش چهارم دوباره یک monologue کاملا دانشگاهی است ) 

بعد از هر متن سوالاتی مطرح میشود که بیشتر از دسته

· Multiple choice questions

· Short answer questions

· Completing sentences / a flow chart / a table / notes / summery

· Completing/Labeling a diagram with numbered parts

· Matching lists/phrases

· Classification questions

هستند

شاید این بخش به انداره بخش Reading استراتژی نداشته باشه . استراتژی مهم در این بخش استفاده از زمانهای وقفه و سکوت یا همون Pause است . نکته در اینجاست که زمانی که پیش از شروع مطلب در اختیار شما قرار میگیره به دو منظور است یکی اینکه به سوالاتتون پاسخ بدهید یکی اینکه سوالات بعدی را نگاه کنید تا بتوانید از اونچه که میشنوید پاسختون را استخراج کنید.خیلی مهمه که شما از زمانی که در اختیارتون برای مطالعه دستورالعملها و گزینه های پیش روی خودتون استفاده کنید و آنها را Scan و Skim کنید و اونوقت متوجه میشوید که مثلا از شما تاریخ میخواهد یا اسم یا تعداد یا شماه تلفن یا اسم محل یا واقعه بخصوص را . حتی مثلا ممکنه دستورالعمل به شما بگوید کدامیک از این جوابها در بین دلایل ذکر شده « نبود! » پس keyword ها رو با یک مارکر های لایت کنید. این به شما کمک میکنه تا جوابها را وقتیکه متن را دارید می شنوید در حین شنیدن مشخص کنید. زمانی که این محدوده زمانی به اتمام رسید سریعا از خواندن دست بکشید و از اولین کلمه صحبت شروع به گوش کردن کنید و نگران اون قسمت هایی که نتوانستید بخوانید نباشید.چون اگر حواستون به گوش کردن نباشه و جمله ای را از دست بدهید شاید دیگه نتوانید تا اخر اون قسمت به سوالی جواب بدهید و نمره شما از دست برود. پس سعی کنید حتی اگر چنین اتفاقی افتاد خونسرد باشید و به ادامه مطلب گوش دهید چون ممکنه حتی در حین گفتگو دوباره تکرار شود. 

از اونجایی که در اخر امتحان Listening به شما 10 دقیقه وقت برای انتقال و بررسی مجدد جوابهاتون به پاسخنامه میدهند خودتان را خیلی درگیر نوشتن جواب در پاسخنامه نکنید و با اختصار نویسی پاسخها را در برگه سوالانتون داشته باشید و از وقتتون برای مطالعه پیش پیش متن استفاده کنید تا اماده تر به مطالبتون گوش بدهید. زمانی هم که به شما میدهند برای اینه که مثلا جوابهاتون را منتقل کنید یا گرامر ( حداکثر خطای گرامری مجاز برای امتحان Listening سه مورد است ) و هجای کلمات را بررسی کنید که درست باشه ( کافی است هجای کلمات شما نادرست باشه تا جواب شما بعنوان پاسخ نادرست در نظر گرفته شود برای رفع این مشکل هم گاها میتوانید از کلمات مترادف با کلمه ای که املای اون رو می دونید کمک بگیرید ) نه انکه بخواهید در این زمان جوابهاتون را مورد قضاوت قرار بدهید و عوضشون کنید. در ضمن در فاصله امتحان Listening و Reading پاسخنامه پیش شماست و درسته که سوالات رو ندارید ولی میتوانید املا و گرامر صحیح کلمات و عبارت رو در پاسخنامه خودتون رو چک کنید .به نظر من تو امتحانات همیشه به First impression خودتون احترام بگذارید مگر اینکه 100 درصد مطمئن باشید که این تعویض به نفع شماست و جواب اولیه شما اشتباه بوده است. در عین حال سعی کنید در حین امتحان چشمتون لااقل روی دو تا سوال و جوابهاش متمرکز باشه که یه حور همپوشانی بین شنیده و دیده هاتون برقرار بشه تا مطلبی را از دست ندهید. 

گفتم جوابهاتون را به اختصار روی برگه سوالات بنویسید ممکنه این سوال پرسیده بشه که چرا و چه جوری؟ مثلا همون
T و Fو NG را به یاد بیاوربد که مختصرا به جای TRUE ، FALSE ،Not Given نوشته می شدند برای یکسری از کلمات خیلی مشخصی که قبل از امتحانات و طی تمرینهاتون باهاشون برخورد دارید و توی ازمونها می بینید که تکرار می شوند یکسری اختصار درست کنید و یا کلمات مشخص متن را سریعا یک اختصار براشون بسازید بطوری که فراموششون نکنید. 

مساله بعدی توجه به تلفظ کلماتی که همسان یا شبیه به هم تلفظ می شوند مثلا تلفظ انگلیسی 30 و 13 – 18 و 80 – 15 و 50 و … یا تلفظ

تکیه به حدس و گمان های هوشمندانه در مورد سوالاتی که از دستشون دادید یا در مورد جواب صحیح اونها قاطعانه نمیتوانید نظر بدهید هم کار کاملا صحیحی است وچون امتحان نمره منفی نداره که چیزی رو از دست بدهید و چون با توجه به اون چیزهایی که شنیدید میخواهید تصادفا گزینه ای را انتخاب کنید در بیشتر مواقع این حدس ها درست هستند. انجام این کار ها هم به زمان انتقال جوابهاتون به پاسخنامه موکول کنید نه حین امتحان که ممکنه باعث بشه سوالی رو از دست بدهید که میتوانستید به اون پاسخ درست بدهید
A ، H ، 8 را در هجای اسامی در ادرسها اشتباه نکنید. یک دسته از این کلمات را که به لحاظ ادا کردن به همدیگر شبیه هستند و ممکنه وقت شنیدن اشتباه گرفته شوند از امتحانات مختلف استخراج کردم که در زیر براتون لیست میکنم و به مرور هم که نوارها و سی دی هایم رو دوره کنم و به مورد جدیدی بر بخورم همینجا اضافه میکنم . ممکنه خیلی از این کلمات یا عبارتها اصلا به نظر شما شبیه به هم نیاد اما باور کنید که یک وقتی موجب اشتباه من یا هم کلاسی هام بوده که من تو همون یادداشتهای که قبلا حرفشون را زدم برای خودم نگه داشتم…. 

منبع : www.abcxyz.ir
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.